
I Norge er vi ganske fæle på å spare penger på mat. Det er ikke så rart det er matpakka det strammes inn på når man ser etter ting å kutte kostnadene. Matvarer er noe vi konsumerer hver dag, og det kan virke som at man ikke sitter igjen med å mye etter å ha brukt penger på dagligvarer som bare blir brukt opp uansett.
Ifølge SSB bruker hver nordmann omtrent 30000 kroner på mat i året utenom restaurantbesøk, eller omtrent 2500 i måneden. Det er bare 11% av alle utgifter, minket fra 20% i 1980 og er i forhold til inntekt noe av den aller laveste i verden. Mat er ikke dyrt i Norge.
Men hvorfor er vi så gjerrige på mat vi kjøper i butikken, hva annet er det som er så viktig å bruke pengene på? Hvis du fordobler matutgiftene til 22% og samtidig fordobler helsen din, er det den beste investeringen du kan gjøre.
Det handler ikke bare om å bli mett
Vi spiser ikke bare for å bli mette, vi har ikke hus bare for å ha et tak over hode. Med mindre du bor i en brakke og bare spiser bønner og ris, da.
Å styre økonomien sin handler om prioriteringer. Hvis du bruker mer på en ting må du bruke mindre på noe annet. Av alt man kan spare på. Av alt man kan droppe eller kutte ned på, er det mat som bør stå først i rekka?
Nei. Mat er en utrolig viktig del av livet vårt, og et sunt forhold til mat forbedrer både fysisk og psykisk helse. Hvis du velger en billigere variant av noe når du vet den er mindre sunn eller smaker verre, så prioriterer du noe annet enn din egen og dine nærmestes helse. Det samme kan sies for mat som er produsert på en etisk måte. Alt du bruker penger på er en stemme til bransjen og selskapet du kjøper fra. Stem på etisk produsert og sunn mat.
Når dyrere ikke er bedre
Freia bakepulver vs generic. Lekkert design med samme ting.
Pris er ikke alltid det samme som kvalitet. Hver gang TV2 Hjelper Deg tester matvarer virker det som at First Price er like godt som merkevaren. Og det stemmer i mange tilfeller. Alle som har jobba i butikk vet at billigvaren og merkevaren kommer i samme emballasje fra fabrikken, og at forskjellen bare er branding. Men det er ikke alltid tilfellet, og det kan gjøre det vanskelig for en forbruker å ta det rette valget.
Man kan ikke alltid velge First Price fordi det er like godt for noen produkter. First Price kætsjup kan ikke måle seg med Heinz. Xtra Nachos smaker som papp i forhold til Santa Maria. Men man vil jo ikke unne de sleipe selskapene mer penger ved å ukritisk velge merkevaren heller.
Matprodusenter har også egne ansatte som kun jobber med å finne måter å tjene mer penger på de samme produktene. Typisk for dette er pålegg som f eks ost med smak av chili. Det er dobbelt så dyrt som vanlig ost, men inneholder mer tilsetningsmidler. Kjøp heller vanlig ost og ha fersk chili oppå. Matfløte koster like mye som kremfløte, men du kan lage egen "matfløte" ved å bare blande kremfløte med melk. Ekstra ille er det med ferskvarer som selges dyrt i plastemballasje og strømper, selv om løsvektsproduktet både er bedre og billigere. Vi som forbrukere må stemme med lommeboka og alltid kreve gode grønnsaker og frukt i løsvekt.
Allematpriser
Allematpriser.no ønsker å gi folk flest bedre kunnskap om mat og dagligvarer. På en måte bidrar vi til priskrigen ved å sammenligne priser. Vi håper det ikke fører til dårligere kvalitet, men heller gir bedre opplyste forbrukere. Først og fremst vil vi la folk se hva de forskjellige butikkene har å tilby på nett, og forhåpentligvis gjøre hverdagen enklere.